Let's meet!

ries@coachingcreativecompanies.nl
06 53 12 87 17

Mail of bel me gerust, of gebruik het onderstaande formulier.

Tijdens een kennismaking bespreken we jouw vraag, mijn eerste advies en een mogelijke aanpak.

Dat kan online, of live bij jou, zodat ik een beeld krijg van je werkomgeving. Of bij mij, midden in de Randstad, prima bereikbaar met auto of trein.

Laat hieronder je gegevens achter, dan neem ik snel contact op!

Dank je wel! Je bericht is ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan. Controleer of alle velden correct zijn ingevuld en probeer het nogmaals.

Adres

Ries Meertens

Burgemeester Colijnstraat 229
2771 GN Boskoop

ries@coachingcreativecompanies.nl
06 53 12 87 17

Goed ontwerp, ontevreden klant? Dit is waar het fout gaat

September 8, 2025

Binnen de meeste ontwerp- en architectenbureaus draait het vooral om goed vakmanschap. Voor echt tevreden klanten is echter meer nodig. Opdrachtgevers verwachten naast een sterk ontwerp namelijk ook een professionele, betrouwbare en persoonlijke service.

Als bureaupartner bij MMID en Kraaijvanger maakte ik soms mee dat we te weinig aandacht en begrip hadden voor onze opdrachtgever en diens behoeften, persoonlijkheid en belangen. En dat kostte ons klanten, helaas. Het gedachtegoed uit Services Marketing kwam daarom goed van pas.

Dit marketingboek, een klassieker binnen de dienstensector, helpt je om klantgerichtheid écht te integreren in je processen. In deze blog lees je meer over de principes - toegespitst op de ontwerp- en architectenwereld.

“Arguably, the biggest difference between agencies is not found in the quality of thinking and creative output, but in the quality of their client relationships. “ Uit:  "What clients think" van Up to the Light.

Servicekwaliteit

Als ontwerper of architect verkoop je een ontwerpdienst die complex en deels subjectief of zelfs emotioneel beladen is. Je opdrachtgever daarentegen betaalt niet alleen voor een ontwerp, maar ook voor de kwaliteit van je dienstverlening.

Hier ligt een flinke kans om je als bureau te onderscheiden: jouw servicekwaliteit is minstens zo belangrijk als jouw portfolio. Servicekwaliteit is de mate waarin de ervaring van een klant aansluit op diens verwachtingen. Vergelijk het met jouw beleving wanneer jij zelf ergens klant bent (zoals je boekhouder of de supermarkt), daar vind je waarschijnlijk ook van alles van.

De kwaliteit van dienstverlening helpt je aan trouwe klanten en om sterker in de markt te staan.

De 4 ‘gaps’:waar gaat het mis?

Services Marketing introduceert het zogeheten GAP-model, dat vier veelvoorkomende gaten blootlegt tussen wat klanten verwachten en wat ze daadwerkelijk ervaren:

  1. Je weet niet precies wat de klant verwacht – Jij denkt bijvoorbeeld dat de klant is geholpen met een innovatief hoogstandje, terwijl die vooral een werkende     oplossing binnen budget zoekt.
  2. Je vertaalt verwachting niet naar processen – Er zijn binnen het team geen of onvoldoende concrete afspraken over de dienstverlening.
  3. De uitvoering hapert – De processen zijn er wel, maar worden intern niet consequent nagekomen of gemonitord.
  4. Je communicatie is niet in lijn met wat je levert – Je belooft bijvoorbeeld persoonlijke begeleiding, maar klanten voelen zich aan hun lot overgelaten.

Er is dus al snel een kloof tussen verwachting en ervaring van de klant. Begin met het inventariseren van deze gaten en maak een plan van aanpak voor verbetering.

Wat verwacht jouw klant nou écht?

De verwachtingen van jouw opdrachtgever komen voort uit eerdere ervaringen, verhalen van anderen, jouw communicatie en zijn of haar eigen behoefte. Binnen de ontwerpwereld liggen die verwachtingen vaak op het vlak van:

Interview je klant

Dit is natuurlijk geen vast gegeven. Om te achterhalen wat er nu écht leeft bij je opdrachtgever raad ik je aan om in een vroeg stadium van het ontwerpproces een interview af te nemen dat niet alleen gaat over het project, maar ook over jouw service. Zo’n interview kun je standaard meenemen in elk project.

Denk aan vragen als:

·       Wat is voor jou het belangrijkste in dit traject?

·       Wat verwacht je van de wijze van samenwerken?

·       Heb je eerder met een ontwerper gewerkt?Wat vond je goed of juist lastig?

·       Op welke manier wil je grip houden op planning en budget?

·       Op welke manier wil je betrokken zijn bij het proces en beslissingen?

Luister goed en begrijp je opdrachtgever. Dit helpt om de wederzijdse verwachtingen te managen. Als het je vervolgens lukt om die verwachtingen te overtreffen, creëer je loyale klanten en ambassadeurs voor jouw bureau.

Meet de servicekwaliteit

Een korte klanttevredenheidsmeting - gedurende of na het project - op de volgende punten levert je veel inzichten op ter verbetering:

  1. Betrouwbaarheid – Doe je wat je belooft, elke keer weer? Ben je in staat om je dienst (meer dan) goed te verlenen?
  2. Klantgerichtheid – Denk je mee met je klant, hoe snel reageer je op vragen, mails en feedback?
  3. Zekerheid – Kan je klant vertrouwen op jouw deskundigheid, expertise en ervaring?
  4. Aandacht – Voelt de klant zich gezien en gehoord en kun je een persoonlijke relatie opbouwen en onderhouden?
  5. Look & feel – Hoe professioneel ogen jouw presentaties, ontwerpen, kantoor en personeel, communicatie-uitingen?

Probeer met zo’n tevredenheidsmeting weg te blijven van suffe enquêtes. Een persoonlijk gesprek levert enorm veel meer op: goodwill, verdieping,verbetering van de samenwerking en een opstap naar vervolgprojecten.

Hoe ga je om met klachten?

Overal gaat het wel eens fout, dat is niet erg. Het is vooral belangrijk hoe je klachten weer rechtzet:

Een goed afgehandelde klacht kan zelfs leiden tot een betere klantrelatie dan wanneer alles vlekkeloos verliep. Zonder wrijving geen glans!\

Klantgerichtheid als strategie

Servicemarketing gaat niet over gladde praatjes of slimme verkooptrucs. Het is een strategische keuze om de klantbeleving structureel te verbeteren. Voor ontwerp- en architectenbureaus betekent dat:

Kortom, klantgerichtheid helpt jou om je blijvend te onderscheiden!

Reageren?

Wil je aan de slag met de servicekwaliteit van jouw studio of bureau?

Laat 't me weten via ries@coachingcreativecompanies.nl, ik denk graag met je mee!

Ries Meertens, Coaching Creative Companies

 

Wil je vrijblijvend sparren over jouw vraag?

Maak nu een afspraak

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van bruikbare inzichten, nieuws en tips!