Wat is jouw vraag?

Tijdens een eerste kennismaking bespreken we jouw vraag en een mogelijke aanpak. Dat kan makkelijk en snel met een online gesprek.

Het kan ook uitgebreider. Live bij jou, zodat ik een beeld krijg van je werkomgeving. Of bij mij. Ik woon en werk op een mooie, rustige plek midden in het Groene Hart van de Randstad, goed bereikbaar met auto of trein.

Laat hieronder je gegevens achter, dan neem ik snel contact op voor een afspraak!

Dank je wel! Je bericht is ontvangen.
Oeps! Er is iets fout gegaan. Controleer of alle velden correct zijn ingevuld en probeer het nogmaals.

Adres

Burgemeester Colijnstraat 229
2771 GN Boskoop

ries@coachingcreativecompanies.nl
06 53 12 87 17

Grip op Acquisitie #5: Communicatie als deel van je acquisitiestrategie

May 20, 2024

In de wereld van design en architectuur draait het om creativiteit, innovatie en impact. Die zaken alleen zijn echter niet voldoende om te worden gezien door je opdrachtgever. Of je nu een onafhankelijke ontwerper bent of partner van een ontwerpbureau, binnen je acquisitiestrategie is het de uitdaging om zichtbaar en herkenbaar te zijn, en om on top of mind te blijven in een overvolle markt.Hoe zet je communicatie nou strategisch in? Let op, het is handig als je eerst de voorgaande blogs in deze reeks hebt gelezen.

Waardepropositie en identiteit

 

Een heldere waardepropositie - en als deel daarvan een sterke identiteit - vormen de basis voorde positionering van ontwerpers en ontwerpbureaus. Communicatie en PR spelen een centrale rol bij het opbouwen en versterken hiervan. Door consistente berichtgeving en visuele elementen te gebruiken in persberichten, sociale media en andere communicatiekanalen, creëer je een herkenbaar merk dat resoneert bij jouw doelgroep.

Verkoop jezelf niet

 

Wanneer je jouw doelgroep goed kent, weet je ook wat jouw (toekomstige) klanten bezighoudt en wat hun behoeftes zijn. Deze inzichten kun je vertalen naar communicatie thema's die jouw doelklant prikkelen en inspireren. Verkoop vooral niet jezelf, maar deel kennis en inzichten. Als je de juiste thema's consequent aansnijdt en uitdraagt, zal je merken dat je in beeld begint te komen bij jouw klanten en dat ze je gaan volgen. Let wel, dit vergt consistentie, discipline en geduld.

Verhalen vertellen

 

Verhalen vormen een krachtig middel om verbinding te maken met je doelgroep. Ontwerpers hebben vaak inspirerende verhalen zoals een visie op hun expertisegebied of op een project,het proces, hun inspiratiebronnen of de impact van het project. Je kunt deze verhalen tot leven brengen door middel van persoonlijke interviews met betrokkenen, achtergrondverhalen en helder uitgewerkte, concrete cases. Door het delen van deze verhalen bouw je een band op met je publiek en maak je je merk herkenbaar en toegankelijk.

Opbouwen van autoriteit

 

Het opbouwen van autoriteit en geloofwaardigheid is essentieel voor het succes van ontwerpers en ontwerpbureaus. Je demonstreert je expertise en ervaring door het winnen van awards, deel te nemen aan panelgesprekken, het schrijven van columns en blogs,of het geven van lezingen op evenementen. Communicatiekanalen zoals social media en nieuwsbrieven zijn natuurlijk ook heel geschikt om inzichten te delen en je autoriteit te tonen.

Waar is je doelgroep?

 

Vraag je bij communicatie altijd weer af: waar bevindt zich mijn doelgroep? Overweeg een geïntegreerde aanpak, waarbij online- en offline kanalen worden gecombineerd om het juiste publiek te bereiken. Dit kan variëren van het gebruik van sociale mediaplatforms zoals Instagram en LinkedIn, het delen van persberichten met relevante mediakanalen, tot het organiseren van of deelnemen aan bijvoorbeeld tentoonstellingen, congressen en netwerkbijeenkomsten.

Maak een plan

 

Een communicatieplan maken hoeft geen rocket science te zijn.

Werk op basis van de volgende punten met korte paragraafjes een compact plan uit:

·       Wie is je doelklant? Vorm een grondig beeld van je ideale opdrachtgever.

·       Wat is je communicatiedoel? Denk aan zichtbaarheid en herkenbaarheid creëren.

·       Wat is je communicatiestrategie? Bijvoorbeeld een intensieve campagne via een of meer kanalen.

·       Wat is je boodschap? Haal de thema's aan die jouw doelklant prikkelen.

·       Uit te dragen identiteit. Waar sta jij voor,denk aan tone of voice, kernwaarden en reputatie.

·       Welke middelen zet je in? En met welke frequentie?

·       Wie gaat het doen? En hoeveel tijd mag het kosten?

Zorg dat je dit plan en activiteiten regelmatig evalueert en herijkt!

 

Meer over communicatie

 

Over communicatie en communicatiestrategieën zijn natuurlijk vele boeken volgeschreven. Deze blog is dan ook allesbehalve compleet en geeft slechts een globaal overzicht van de mogelijkheden. Het is handig als startpunt. Als je je wilt verdiepen in de genoemde onderwerpen kun je trainingen volgen, boeken en blogs lezen en specialisten inzetten. Een heel fijn platform over alles wat met (online) marketing en communicatie te maken heeft, is bijvoorbeeld frankwatching.com. En eerder verwees ik al naar het onderzoeksrapport "What clients think" van Up to the Light. Hierin vind je veel over communicatiebehoefte en -gedrag van opdrachtgevers.

 

In de volgende acquisitieblog lees je hoe jij bij opdrachtgevers terecht kun komen.

Kortom: houd de BNO-nieuwsbrief en mijn LinkedIn-posts in de gaten!

Reacties welkom, stuur deze naar ries@coachingcreativecompanies.nl.

Ries Meertens - Coaching Creative Companies

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?

Maak een kennismakingsafspraak